Gezonder en gelukkiger in je vel

Met de kerstdagen in aantocht en daaropvolgend Oud en Nieuw, zit je misschien al na te denken over goede voornemens. Nog meer prachtige creaties maken met diamond painting bijvoorbeeld. Wat ook een veelvoorkomend goed voornemen is, is afvallen. Helaas is gewicht kwijtraken niet voor iedereen even makkelijk, maar het is nog lastiger om het nieuwe gewicht op peil te houden. Met een koolhydraatarm dieet voorkom je het vervelende jojo-effect.

Wat mag je wel eten?

Bij een koolhydraatarm dieet schrap je alle overbodige koolhydraten uit jouw voeding. Niet alle koolhydraten schrap je, je eet nog maar maximaal 20% koolhydraten. Daarnaast haal je zoveel mogelijk transvetten uit jouw dieet en geef je de voorkeur aan producten met (meervoudig) onverzadigde vetten. Je eet vooral onbewerkte voeding als groente, fruit, noten, zaden en af en toe een beetje vlees en vis. Wanneer je wel koolhydraatrijke voeding nuttigt, zijn dat bijvoorbeeld peulvruchten of volkoren granen.

Het voordeel hiervan is dat je niet minder gaat eten, maar dat je andere voedingsmiddelen eet. Dit maakt een koolhydraatdieet prima om vol te houden. Je hoeft niet te sporten totdat je er dood bij neervalt of honger te lijden. Overigens is meer bewegen in combinatie met diëten wel belangrijk.

Voordelen van koolhydraatarm dieet

Door koolhydraatarme recepten eet je minder koolhydraten. Een teveel aan koolhydraten zorgt voor een overschot aan glucose. Daardoor stijgt jouw bloedsuikerspiegel. Te veel koolhydraten kunnen zorgen voor welvaartsziektes als obesitas en diabetes, maar ook reuma, Alzheimer en Parkinson.

Wanneer je kiest voor een koolhydraat arm dieet, verlaag je de kans op deze ziekten. Je hebt namelijk geen dip in jouw bloedsuikerspiegel waardoor je alvleesklier niet hard aan het werk wordt gezet. Hierdoor verminder je ook het onnodig snoepen. Je hebt dus minder de neiging om jouw achterstand qua eten in te halen. Dit is een groot verschil ten opzichte van andere diëten. Ook is jouw lichaam beter in staat om vet te verbranden, doordat de koolhydraatoverschotten nu niet worden aangesproken maar de vetvoorraad in jouw lichaam.

Body Mass Index

Wanneer jouw BMI te hoog is, is het verstandig om af te vallen. Dit is beter voor jouw gezondheid en daardoor ook beter voor je geest omdat je je fitter voelt en het idee hebt dat je meer aan kunt. Met de BMI formule kun je jouw BMI berekenen. Let wel op dat sporters bijvoorbeeld veel spieren kunnen hebben, waardoor de BMI-formule een vertekend beeld kan geven.

Hoe houd je het dieet vol?

Als je start met een koolhydraatarm dieet, kun je overwegen om dezelfde maaltijden keer op keer te eten. Zo kun je bijvoorbeeld starten met vier verschillende maaltijden. Ook is het belangrijk om calorierijk drinken te minderen. Je hoeft het niet helemaal te schrappen. Als je graag elke avond één goed glas wijn drinkt, mag dat wel. Daarnaast is het ook belangrijk om af en toe je dieet even lekker links te laten liggen. Het is zelfs goed voor de stofwisseling om een keer per weeg wat meer calorieën te eten, omdat dit de stofwisseling stimuleert. Zo blijft afvallen leuk, is het gezond en word je gelukkiger!